Firma
Produkty
Aktualności
Możliwości
RODO
Cennik
Kontakt

RODO w call center - co to są dane szczególne

29.08.2018

RODO w call center

Analizując temat danych osobowych możemy spotkać się z rozgraniczeniem na dane osobowe (w domyśle dane osobowe zwykłe) i dane szczególne, zwane inaczej danymi wrażliwymi.

odcisk palca, DNA, dane szczegółowe, RODO

Zgodnie z definicją RODO dowiadujemy się, że „dane osobowe oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej” RODO nie definiuje katalogu tego typu danych, dlatego w praktyce należy przyjąć, że dowolna informacja dotycząca osoby fizycznej, umożliwiająca jej identyfikację stanowi dane osobowe.

Inaczej jest z danymi szczególnymi, gdzie RODO w Artykule 9, traktującym o „przetwarzaniu szczególnych kategorii danych osobowych” dokładnie definiuje co należy uważać za dane wrażliwe. A są to dokładnie dane osobowe ujawniające:

  • pochodzenie rasowe lub etniczne,
  • poglądy polityczne,
  • przekonania religijne lub światopoglądowe,
  • przynależność do związków zawodowych,
  • dane genetyczne,
  • dane biometryczne
  • dane dotyczące zdrowia,
  • dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej.

RODO zabrania przetwarzania tego tupu danych, chyba że osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach.

Kolejnym ważnym zagadnieniem podczas przetwarzania danych szczególnych, jest w pewnych przypadkach wymóg powołania w przedsiębiorstwie Inspektora Danych Osobowych.  W Artykule 37 RODO możemy przeczytać, że:

Administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych, zawsze gdy:

  • przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;
  • główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę; lub
  • główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1, […]

Jeśli więc główną działalnością Twojego Call Center jest przetwarzanie danych szczególnych, na dużą skalę, pamiętaj o powołaniu i zgłoszeniu do organów RODO Inspektora Danych Osobowych.

Dane wrażliwe, są szczególnie traktowane przez prawo unijne, dlatego jeśli do celów konkretnej kampanii telemarketingowej w Twoim Call Center musisz je przetwarzać, zadbaj aby osoby, których te dane dotyczą, wyraziły świadomie osobną zgodę dotyczącą dokładnie przetwarzania tych kategorii danych. W przeciwnym wypadku narażasz się na poważne konsekwencje prawne.

Niniejszy artykuł nie stanowią porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykułach stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisów nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.

 

Skontaktuj się

Zadzwoń

71 60 60 920

lub

napisz do nas, odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

Nazwa
Adres e-mail
Telefon
Wiadomość