RODO w Call Center - czym jest przetwarzanie danych osobowych
Wielokrotnie spotkaliśmy się już z opiniami przedsiębiorców typu, „przecież ja trzymam w systemie call center / CRMie / pliku excela tylko dane na temat moich klientów, ja wcale tych danych nie przetwarzam” albo „nie prowadzę przecież call center, to że wyślę do moich klientów mailing z nową ofertą nie oznacza przecież, że przetwarzam w jakiś sposób ich dane – przecież to moi klienci.”
Otóż z przetwarzaniem danych osobowych nie jest tak, jak z domowymi przetworami na zimę. Przetwarzając truskawki na dżem truskawkowy faktycznie mówimy o fizycznym przetwarzaniu, natomiast w kwestii danych osobowych wystarczy, że trzymasz truskawki poukładane w koszyku i to już kwalifikuje się już pod ich przetwarzanie.
Aby wyczerpać temat, co jest przetwarzaniem a co nie, przytoczmy w takim razie definicję przetwarzania danych wg RODO. W tym temacie akurat rozporządzenie unijne jest jasne i myślę, że nie wymaga dodatkowych interpretacji.
„Przetwarzanie oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak:
Wracając do naszych truskawek, wychodzi więc na to, że jak tylko spojrzysz na pole sadzonek to już zaczyna się proces przetwórstwa 🙂 A poważnie, każda operacja na zbiorze danych osobowych jest ich przetwarzaniem. Jako przetwarzanie danych osobowych zaliczamy również takie operacje jak przechowywanie danych o klientach, kontrahentach czy potencjalnych klientach. Bez żadnych wątpliwości przetwarzaniem danych jest też każdy proces telemarketingowy na zbiorze danych osobowych. Co traktować jako dane osobowe znajdziesz tutaj.
Niniejszy artykuł nie stanowią porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Informacje zawarte w artykułach stanowią wyraz poglądów autorów na tematy związane z treścią przepisów prawa. Autorzy wpisów nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.