Jak rozmawiać z trudnym klientem?
Perspektywa pracy z nerwowym i niewyrozumiałym klientem spędza sen z powiek wielu telemarketerom. Jest to niestety codzienność w branży call center. Zdarza się, że pomimo pełnego profesjonalizmu pracownika, klient spróbuje użyć waszej rozmowy do wyładowania swojej frustracji i jako konsultant musisz być na to odpowiednio przygotowanym.
By wesprzeć was w tym trudnym zadaniu przygotowaliśmy kilka wskazówek dla wszystkich telemarketerów, którzy pragną odpowiednio przygotować się na potencjalnie wykończające nerwowo spotkanie:
Czasem najprostszym sposobem na opanowanie klienta jest własny spokój. Jeśli utrzymasz nerwy na wodzy i sprowadzisz rozmowę na odpowiedni tor, atmosfera firmowej etykiety może udzielić się odbiorcy. Pamiętaj by kontrolować ton swojego głosu, nie brać niemiłych uwag i komentarzy do siebie oraz by klarownie i spokojnie przedstawiać potencjalne rozwiązania. Pomocny z pewnością będzie skrypt rozmowy – odpowiednio przygotowany powinien zawierać wiele wskazówek jak odpierać obiekcje klienta oraz pozwoli trzymać się wyznaczonej ścieżki rozmowy.
Kiedy jesteśmy zdenerwowani lubimy mieć kogoś kto zgadza się z naszym niezadowoleniem. Pamiętaj by nie wytykać klientowi błędów i przede wszystkim nie wszczynać z nim kłótni. Uważnie słuchaj co do Ciebie mówi, mniej zwracaj uwagę na emocje a bardziej na treści zawarte w rozmowie. W trakcie konwersacji pokaż zrozumienie i przeproś w imieniu firmy – dzięki temu klient może uznać Cię za sojusznika i zacząć sprawniej z Tobą współpracować.
Im szybciej znajdziesz receptę na problem klienta tym szybciej uspokoisz jego złość. W tym przypadku nie ma innej możliwości niż posiadanie głowy na karku i umiejętności szybkiego myślenia. Skup się na faktach, postaraj się zebrać wszelkie wartościowe informacje od klienta i zapewnij dzwoniącego, że jego problem zostanie rozwiązany najszybciej jak to tylko możliwe. Dobra jakość obsługi może pokazać klientowi, że został on zrozumiany oraz że dalsza złość może tylko przeszkadzać w trakcie wspólnego poszukiwania rozwiązania. System Call Center Online pozwala osobom nadzorującym na słuchanie rozmowy w czasie jej trwania oraz na podsyłanie komunikatów Agentom. Umożliwia to wpieranie rozmów przez osoby o większej decyzyjności. Być może w ten sposób uda się w Waszej firmie skrócić czas obsługi trudnego klienta i doprowadzić do zadowalającego rozwiązania.
Staraj się pracować szybko i sprawnie, często informuj klienta o swoich nawet najmniejszych postępach. Ludzie nie lubią czekać, szczególnie kiedy są pod presją lub pełni emocji, dlatego każda wzmianka o progresie lub przerwanie ciszy pytaniami może poprawić nastrój klienta i pokazać mu, że jego problem jest brany na poważnie. Staraj się nie dopuścić do zawieszenia połączenia, lub przełączania klienta między różnymi konsultantami bez wprowadzenia ich w sytuację – tłumaczenie swojej sprawy od nowa z pewnością pogorszy humor rozmówcy, a co za tym idzie, utrudni twoją pracę. W sprawnym zarządzaniu połączeniami pomoże Ci system call center.
Jak dobrze wiesz, praca w obsłudze klienta potrafi stanowić ogromne wyzwanie. Pamiętaj, że nie musisz znosić wszystkiego – jeśli czujesz, że pewne granice są przekraczane powinieneś zareagować i dać jasno znać, że sobie tego nie życzysz.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki poprawią Twoją satysfakcję z pracy i zwiększą poczucie panowania nad każdą nieoczekiwaną sytuacją.